Ce ai voie să faci și ce nu în timpul sarcinii?

Ce ai voie să faci și ce nu în timpul sarcinii?

Sarcina este un motiv de bucurie, astfel că cele nouă luni nu au de ce să se transforme în motive de îngrijorare atât timp cât urmezi sfaturile medicului ginecolog. Mai mult, vei putea să te ocupi în destul de mare măsură de toate activitățile pe care le făceai și înainte să vezi cele două liniuțe zâmbitoare pe testul de sarcină.

Transformările fizice și hormonale atrag după sine un plus de precauție pentru fiecare gravidă, dar aceasta nu înseamnă că toată perioada sarcinii trebuie privită cu teamă. Iată așadar câteva lucruri firești la care este bine să fie atentă orice femeie însărcinată.

Cafeaua matinală

Dacă te numeri printre cele care obișnuiesc să-și înceapă ziua cu o cafea neagră, este bine să te rezumi la o ceașcă mică, maximum 250 ml, fie să o înlocuiești cu o cafea fără cofeină, fie să renunți la ea. Și aceasta pentru că poți avea insomnii, stări de nervozitate, posibile creșteri ale tensiunii arteriale, palpitații. Specialiștii au demonstrat că excesul de cofeină crește riscul de avort spontan și predispoziția ca bebelușii să aibă un deficit de greutate la naștere.

Exercițiile fizice
Este minunat să fii activă și să faci sport în perioada sarcinii pentru că te va ajuta să rămâi în formă, să-ți păstrezi flexibilitatea, să previi acumularea mai multor kilograme decât este cazul, să ai o postură corectă. Mergi pe jos cât mai mult, poți alerga ușor, dar fără ca acest lucru să te obosească și să-ți provoacce o creștere accelerată a pulsului și a temperaturii corporale, mergi la bazinul de înot și practică aqua gym, nu te sfii să urci treptele într-un ritm adaptat noii tale condiții de femeie însărcinată, practică yoga sau dans, dar fără a exagera cu rotirile sau săritul. Sunt câteva sporturi interzise pe durata celor nouă luni, precum săriturile la trambulină ori cu parașuta, skiatul, artele marțiale, gimnastica, boxul. Orice gen de mișcare ai practica, oprește-te din sport și consultă medicul dacă te simți foarte obosită, ai dureri de cap dese, ți se umflă picioarele, sângerezi vaginal, ai amețeli.

Sex în timpul sarcinii
Sexul face parte dintr-o latură firească a vieții și, dacă medicul care-ți urmărește sarcina nu ți-a recomandat prudență, nu ai de ce să nu te bucuri de această expepriență. Fătul nu este afectat de actul sexual, el fiind protejat de mușchii abdominai și ai uterului, precum și de lichidul amniotic. Există situații când totuși este bine să eviți sexul, acestea fiind: colul uterin este scurt și deschis, ai placenta previa, prezinți sângerări sau scurgeri vaginal abundente, ai avut un avort, partenerul are o boală cu transmitere sexuală sau herpes genital, ai membranele fisurate sau, atunci când ești mămică de gemeni sau tripleți evită să faci sex în ultimele trei luni de sarcină.

Un pahar cu alcool
Niciodată în timpul sarcinii. Alcoolul traversează placenta și ajunge cu ușurință la făt prin vasele din cordonul ombilical. Alcoolul consumat în timpul sarcinii creşte riscul de a naşte un copil afectat de sindromul alcoolic fetal (SAF). Ca să fii sigură că vei da naștere unui copil sănătos, nu consuma deloc alcool!

Mănânc pentru doi?
Este firesc să te preocupi de numărul kilogramelor pe care le vei acumula pe parcursul sarcinii. Este important să mănânci normal, chiar să ai mese dese și reduse cantitativ. Este mai importantă calitatea alimentelor decât cantitatea acestora. Fără să fie o regulă, în primul trimestru de sarcină, viitoarele mame iau în greutate cam 1,8 kg, în al doilea trimestru cam jumătate de kilogram pe săptămână (în jur de 6 kg în total) și în ultimul trimestru încă aproximativ 5 kg. În general, spun specialiștii, o femeie de talie medie ar trebuie să ia în timpul sarcinii între 11 și 15 kilograme. În perioada sarcinii, consumul caloric trebuie mărit doar începând cu cel de-al doilea semestru cu aproximativ 300 de calorii, astfel că o femeie cu greutatea normală începe să ia aproximativ 500 g pe săptămână. Nu în ultimul rând, bea apă. Te va ajuta la digestie și îți va da senzația de sațietate, ajutându-te să scapi de micile tentații de a ”ciuguli” câte ceva.

Băi și dușuri fierbinți
Igiena este foarte importantă și specialiștii recomandă ca temperatura apei să nu depășească 36-39 grade Celsius. Apa fiebinte poate constitui un pericol pentru făt, care va fi privat de oxigen și expus astfel riscului de apariție a malformatiilor congenitale. Este bine să limitezi timpul petrecut în cadă la cel mult 10 minute și să eviți supraîncălzirea organismului. Evită pe parcursul sarcinii să mergi la saună.

Zbor cu avionul
O sarcină normală, fără niciun fel de recomandare la prudență din partea medicului, nu împiedică viitoarea mămică să călătorească cu avionul. În primul trimestru, grețurile pot transforma călătoria într-una neplăcută, dar următoarele trei luni sunt perfecte pentru a-ți planifica un zbor spre o destinație de vacanță. În al treilea trimestru există riscul creşterii presiunii sângelui și riscul de naștere prematură e mare. Oricum, înainte de orice zbor, atunci când ești însărcinată, consultă medicul! El decide dacă puteți pleca la drum sau nu.

Controlul stomatologic
Nu trebuie deloc neglijat în timpul sarcinii și îți recomand să-ți informezi medicul stomatolog despre noua ta condiție medicală. Radiografiile dentare necesită un plus de precauție, la fel și administrarea unor analgezice și medicamente anestezice pe care doctorul le-ar putea folosi în timpul intervențiilor. De asemenea, recomand gravidelor să nu neglijeze controlul stomatologic, știut fiind că în perioada de sarcină există un risc de pierdere a dinților sau de apariție a așa-numitei gingivită de sarcină, ce se manifestă prin umflarea și inflamarea gingiilor, mai frecventă în primul trimestru de sarcină.

Masaj de relaxare
Masajul aduce un plus de relaxare viitoarei mame și recomand a fi făcut după împlinirea a trei luni de sarcină. Masajul de relaxare reduce stările de anxietate, durerile de cap, are efecte pozitive pentru durerile de spate și de picioare, induce starea de calm și liniște asigurând un somn bun și odihnitor. În anumite cazuri, când există un risc crescut de avort spontan sau este o sarcină cu risc mare de desprindere a placentei, tehnicile de masaj sunt contraindicate.

Leave a Comment

Name*

Email* (never published)

Website