Vitamine și minerale în sarcină

Vitamine și minerale în sarcină

Necesarul de vitamine și minerale poate fi acoperit printr-o alimentație echilibrată.

În sarcină, cele mai multe minerale și vitamine pot fi acoperite printr-o alimentație echilibrată. Tocmai de aceea, odată confirmată sarcina, este bine ca viitoarea mamă să nu se abată de la a avea un regim alimentar din care să nu lipsească legumele și fructele proaspete, de preferat cele de sezon, cărnurile bine preparate, brânzeturile și lactatele pasteurizate.

Dacă totuși analizele de sânge recomandate în fiecare trimestru de sarcină ar putea arăta carența unui mineral sau a unei vitamine, cu siguranță medicul va indica anumite suplimente, astfel încât sarcina să se dezvolte în siguranță. Iată câteva dintre cele mai importante minerale și vitamine necesare în sarcină:

Fierul – este important atât pentru mamă, cât și pentru dezvoltarea fătului. Este elementul esențial în formarea și dezvoltarea globulelor roșii, în menținerea unui sistem imunitar sănătos și în prevenirea anemiei în sarcină. Este important de știut faptul că absorbția naturală a acestui mineral este împiedicată de consumul de ceai și cafea, tocmai de aceea este de preferat ca acestea să fie consumate la 2 ore după mâncare.
Surse naturale – linte, fasole, năut, semințe de dovleac, spanac, stafide aurii

Citește și despre Anemia în sarcină

Calciul – pentru făt, un nivel optim asigură buna dezvoltare a oaselor și dinților, a inimii, sistemului nervos și muscular etc. De asemenea, pentru femeia însărcinată calciul reduce riscul de hipertensiune și preeclampsie. Cu cât sarcina avansează, cu atât necesarul de calciu pentru făt este mai mare, astfel că, de exemplu, în penultima lună de sarcină, fătul primește ¾ din calciul fetal de la mamă.
Surse naturale – legume cu frunze verzi, smochine deshidratate, semințe de chia, brânzeturi și lactate

Acidul folic (sau vitamina B9) – are un rol important în formarea celulelor, în special a celor roșii. Luat înainte de a rămâne însărcinată, dar și în primele săptămâni de sarcină, acesta reduce cu aproximativ 70% riscul de malformații ale fătului legate de dezvoltare de dezvoltarea tubului neural. De asemenea, acidul folic scade riscul unor malformații cum sunt buza de iepure sau gura de lup, scade riscul unor boli congenitale la inimă ale fătului, reduce riscul nașterilor premature, ajută la formarea placentei.
Surse naturale – boabe de linte, spanac proaspăt, broccoli, sparanghel, citrice, avocado, mango

Vitamina D – are un rol foarte important în dezvoltarea și sănătatea oaselor și dinților, atât pentru făt, cât și pentru mamă. Ajută sistemul imunitar să lupte împotriva infecțiilor și poate contribui la prevenirea diabetului zaharat și a unor forme de cancer. Nu în ultimul rând, scade riscul de a naște un copil rahitic sau de a dezvolta rahitism în copilărie.
Surse naturale – expunerea moderată la soare, lactate (din lapte de vacă sau de capră), ciuperci shiitake și maitake, gălbenușuri, cerealele, sucul de portocale.

Vitamina A – este importantă în dezvoltarea celulelor, oaselor, dinților și pielii fătului, dar și pentru un sistem imunitar ridicat pentru viitoarea mamă. Deficitul de vitamina A poate duce la naștere prematură.
Surse naturale – cartofi portocalii, dovleac, morcov, frunze de spanac, broccoli, frunze de kale, mango.

Zinc – pentru viitoarea mamă, deficitul de zinc echivalează cu imunitate scăzută, risc de infecții gastrointestinale. Pentru făt, aportul unei cantități optime de zinc asigură dezvoltarea celulară și producția de ADN funcțional. Pentru făt, un deficit de zinc poate duce la greutate mică la naștere.
Surse naturale – nuci caju, migdale, alune

B-uri (B1, B2, B3, B5, B6, B7, B12) – asigură buna dezvoltare a creierului fătului, contribuie la sănătatea ochilor, mențin pielea frumoasă pe întreaga perioadă a sarcinii, scad riscul de preeclampsie, ajută digestia gravidei, reduc greața și vărsăturile, reduc crampele și durerile musculare, contribuie la metabolizarea grăsimilor, proteinelor și carbohidraților, contribuie la formarea creierului și coloanei vertebrale a fătului.
Surse naturale – semințe de in, floarea-soarelui, fulgi de cereale, fructe oleaginoase, legume proaspete, pastă de susan

Omega 3 – asigură dezvoltarea creierului fătului, a inimii și ochilor și, nu în cele din urmă, scade riscul de naștere prematură.
Iod – este important în dezvoltarea creierului și sistemului nervos ale fătului și contribuie la reglarea metabolismului, asigură buna funcționare a glandei tiroide a gravidei și scade riscul de avort spontan, precum și nașterea prematură.
Surse naturale – seminșe de chia, muștar și de in, frunze de spanac, uleiuri de in, soia, nucă

Leave a Comment

Name*

Email* (never published)

Website